(Баҳодир Мусаевнинг “Яна бир марта сиёсий Ислом ҳақида” туркум мақолаларининг таҳлили)
Муаллиф бугунги Ўзбекистондаги ижтимоий ҳаётнинг кам сонли тадқиқотчиларидан биридир. Баҳодир Мусаевнинг биз таҳлил қилишга уринаётган сўнгги туркум мақолаларида кун тартибига келтирилган “Сиёсий Ислом” масаласи эса нафақат муаллифнинг, нафақат Ўзбекистоннинг, балки бутун дунёнинг диққат марказидаги турган долзарб мавзудир.
Муаллиф бу туркум мақолаларини ушбу қатъий хулоса билан якунлайди:
…назрела потребность в оперативной выработке с последующим претворением в жизни соответствующей Платформы действий оппозиционных сил Узбекистана, где бы, в частности, четко определились с вопросом о Политическом Исламе (включая его дефиницию с учетом местного материально – культурного субстрата) и были расставлены акценты его роли, значимости применительно к текущей общественно – политической и экономической ситуации в Узбекистане, доминирующих социальных настроений.
Ўзбекистон мухолифати учун ҳеч кечиктирмасдан Сиёсий Исломни (ўзбек жамиятининг моддий ва маънавий қирраларини ҳисобга олган ҳолда) таърифлаш ва уни ҳаётга тадбиқ мақсадида амалий дастур ишлаб чиқиш зарурий эҳтиёж ҳолига келди. Бундай таъриф ва амалий дастур бугунги Ўзбекистоннинг ижтимоий -сиёсий ва иқтисодий вазиятига, шунингдек жамиятдаги ижтимоий кайфиятга сиёсий Исломнинг роли ва таъсирини аниқлаш учун ўта зарурдир.
Социолог (ижтимоий тадқиқотчи) Баҳодир Мусаев биз таҳлил қилишга уринаётган мақолалар туркумида ушбу хулосасини далиллашга уринади. Айтиш керакки, ушбу хулоса ғоят жиддийдир ва муаллифнинг фикрига кўра у ўзбек мухолифатига “Сиёсий Ислом”ни ўрганиш ва ҳаётга жорий қилиш масаласида катта масъулият юклайди.
Муаллиф ушбу туркумга кирган илк мақоласини Абдурауф Фитратнинг “Бухоранинг ҳақиқати” (?) китобидан олинган ва фақатгина ўзининг ҳавойи нафсини ўйлайдиган бир ўзбек бойининг сўзлари билан бошлайди. Бу муқаддимадан кейин муаллиф сўзни Ўзбекистондаги диктатура режимига келтиради. У яқин келажакда бу режим сақланиб қоладими ёки у инқирозга учраб, унинг ўрнига эркинлик ва инсон ҳуқуқларига асосланган фуқаровий жамият қуриладими, деган саволни ўртага ташлайди.
– Сохранится ли в ближайшем будущем режим власти Узбекистана в его нынешнем облике, характеризуемый в западных СМИ и, конечно, оппозицией, как диктаторский,
– или произойдет его разрушение (падение), вслед за которым получат, наконец, начало действительное реформирование политических и социальных институтов с выходом на путь строительства гражданского, открытого общества,
– или элементарно общество обречено на продолжительную агонию (“ужас без конца”), которая чревата:
во – первых, накоплением разрушительного потенциала социальной напряженности и соответственно развития массовых настроений недовольства в среде абсолютно обнищавшего населения;
во- вторых, ростом реальных угроз социальной, политической, человеческой безопасности; актуализацией старых и новых конфликтов странового и регионального масштаба;
в-третьих, опасностью фактического распада национальной государственности и потерей суверенитета;
– в четвертых, …..-
– все это, на наш взгляд, будет определяться в решающей степени от того, удастся ли силам оппозиции и их сторонникам внутри страны своевременно, разумно воспользоваться известным адаптационным и трансформационным потенциалом Ислама, толкуемом с идеологических позиций исламского либерализма, т.е. в либеральном ключе.
Ёки дейди муаллиф, бизнинг жамият сурункали инқирозга (олди орқаси кўринмайдиган даҳшатга) маҳкум бўладими? Бу эса, дейди Баҳодир Мусаев,
биринчидан, ижтимоий тарангликни ва тобора фақирлашиб борадиган оммада норозилик кайфиятини уйғотади.
Иккинчидан, инсонларнинг хавфсизлигининг, ижтимоий ва сиёсий хавфсизликнинг таҳликага тушиб қолишига. Эски ва янги маҳаллий ва мамлакатлар ораси жанжалларнинг оловланишига олиб келади.
Учинчидан, миллий давлатчиликнинг инқирозига ва мустақиликнинг қўлдан кетишига олиб келиши мумкин.
Бу эҳтимоллардан қайси бирининг юзага келиши, дейди муаллиф, асосан мухолифат ва унинг мамлакат ичидаги хайрихоҳларининг ўз вақтида ва мўътадил шаклда Исломнинг мослашиш ва ижобий ўзгаришларни қабул қилиш (адаптационным и трансформационным потенциалом Ислама) имконларига, бошқа сўз билан айтганда ғоявий жиҳатдан Ислом динининг хайрихоҳлиги ва тоқатий хусусиятларига (толкуемом с идеологических позиций исламского либерализма) боғлиқдир.
Муаллифнинг ушбу фикрларини хулосалайдиган бўлсак, унинг фикрича яқин келажакда Ўзбекистондаги ижтимоий – сиёсий жараёнларнинг қайси томонга кетишида халқимизнинг ва унинг илғор қисмини ташкил қиладиган мухолифатнинг Ислом динини ўрганиши ва унга тўғри ёндошиши ҳал қилувчи омил ҳисобланади.
На основе вышеизложенного правомерно сказать, что речь может идти и о действенности Народного Движения Узбекистана, выражающего социально-политические устремления не только верующих мусульман, а волю всего народа, направленную на создание справедливого и открытого гражданского общества .
Муаллиф ушбу туркумга кирган биринчи мақоласининг давомида Ўзбекистондаги ҳозирги қийин ижтимоий сиёсий аҳволда советлардан мерос қолган раҳбарият ўтказаётган сиёсат билан бирга халқнинг ўзининг айби ҳам борлигини ҳам таъкидлайди. У бу иддоасини асослаш учун яна Абдурауф Фитратдан иқтибос келтиради:
“На мой взгляд, – замечает джадид, – здесь виноваты как власть имущие, так и простой народ. Допустим, что жители Бухары на самом деле как бараны, но уподобляться баранам некрасиво и гадко для людей. Люди должны всегда оставаться людьми, а не делаться животными. Бог говорит в Коране: “Мы приравняли каждого человека в добрых делах ко всем людям” ( А. Фитрат. Письма индийского путешественника. Бухара как она есть. Издание М. Бехбуди Самарканд 1913 с.76-77).
Муаллиф шундан кейин халқнинг нега бундай “қўй” ҳолига тушиб қолганининг тарихий илдизларини излашга ўтади. У бу изланишда Тимурийлар давлатлари ва улардан кейин ўртага чиққан феодал хонликларнинг тарихдаги изларига назар солади. Бу изларнинг охир оқибатда Туркистоннинг русларга таслим бўлиши билан якунланганини айтади ва:
История повторяется дважды. В 1917 и 1991 гг. она повторяется в том, что одно мракобесие заменяется иным политическим .
В первом, когда к власти приходят Ленин и последыши его продолжают дело, устанавливая строй большевисткого тоталитаризма.
Во втором,….В 1991, например, в Узбекистане состоялось пришествие к власти, скажем так, далеко не креативных “аватаров” или новоявленных узбеков образца XV века, которые, вот уже без малого 20 лет изображают, что будто они всамделишно занимаются реформированием страны. Казалось бы, все это всего лишь игра, в которую вовлекли и миллионы статистов.
Вместе с тем, на фоне названной игры в демократию и модернизации, якобы государственного и общественного строительства, развития де экономики и соответственно подъема уровня жизни населения, реально множество людей испытывает страдания от бедности, нищеты.
Фактически по жизни (реально) на фоне игр в демократию под началом известной персоны власти, т.н. “государства – реформатора”, есть насилие, был Андижан -2005 и увеличивающееся число заключенных, пытки, смерть…
В мире не вчера наступили другие времена, а мы все играем в старые игры. Хотя должно признать: власть наша боится религии.
Тарих икки марта такрорланмоқда, дейди муаллиф. 1917 ва 1991 йилларда бир зулмат иккинчи зулмат, яъни сиёсий зулм режими билан ўрин алмаштирди. 1991 йилги сиёсий зулмнинг ўрин алмашишда XV асрдаги ўзбекларнинг сиймолари ўртага чиқди ва бу сиймолар 20 йилдан бери гўё ўзларининг мамлакатда оламшумул ислоҳотларни амалга ошираётганликларини иддоа қилмоқдалар. Афсуски, дейди муаллиф бу сохта ислоҳотлар жамиятда кўпчиликнинг камбағаллашувига ва изтироб чекишига олиб келди. Маълум шахснинг (диктатор Каримовнинг) демократия ўйинларининг саҳна орқасида 2005 йилги Андижон қатлиоми, сони ортиб бораётган маҳбуслар, қийноқлар ва ўлимлар бор…
Дунёда ўзгариш кеча бошланмаган бўлсада, биз ҳали ҳам эски ўйин билан машғулмиз, дейди муаллиф ва биринчи мақоласини шундай якунлайди: Бизнинг ҳукуматимиз Исломдан қўрқади…
Намоз Нормўмин,
23 июль 2012 йил.
(Давоми бор)